Online reklama nie je náklad, ale investícia

Kruh-krivky-2

Ako vám dokáže reklama zarobiť peniaze a na čo si dávať pozor? Máme pre vás 3 základné rady.

Na úvod je potrebné povedať dôležitú vec – nie každá reklama dokáže zarobiť peniaze. Mnohí si reklamu navrhnú a spustia sami bez predošlých skúseností. Vytvoria si jednoduchý banner, pozrú si návod na YouTube ako spustiť kampaň na Googli, Facebooku či Instagrame, vložia niekoľko desiatok eur a čakajú, čo sa stane. Možno ste to skúšali tiež.

Obvykle sa nestane takmer nič. Na web dorazí niekoľko návštevníkov a nákup žiaden. Pochopiteľne nadobudnete pocit, že toto fungovať nebude. V tomto prípade sa naozaj nejedná o investíciu.

Ako spraviť úspešnú reklamu?

Pokiaľ chcete, aby vám reklama zarábala peniaze, musíte ju priebežne optimalizovať a dopracovať sa k výsledku. V každom odvetví, pri každom produkte či službe funguje na cieľovú skupinu niečo iné. Neexistuje na to presný návod. Dôležité sú práve skúsenosti a ak ich nemáte, to najlepšie čo môžete spraviť je obrátiť sa na skúseného partnera. V konečnom dôsledku si ušetríte veľa starostí a aj peňazí.

Keď sa pozriete na úspešné firmy na trhu, tak zistíte, že každá z nich spolupracuje s nejakou marketingovou agentúrou alebo priamo zamestnáva vlastný marketingový tím. Prečo? Pretože vytvoriť úspešné kampane nie je jednoduché a navyše je to i časovo náročné.

Výhodou spolupráce s odbornou agentúrou je aj to, že vedia dopredu odhadovať výsledky. Podstatou takejto spolupráce je predsa to aby vám reklama zarábala. Pokiaľ chcete, aby vaše reklamy zarábali, môžete sa obrátiť aj na nás. S nastavovaním a optimalizáciou Google, Facebook či Instagram kampaní máme dlhoročné skúsenosti. Váš web či e-shop podrobne analyzujeme a navrhneme optimálny marketingový mix, ktorý vám prinesie výsledky.

Chcete si robiť reklamu radšej svojpomocne?

Potom tu máme pre vás niekoľko tipov ako začať a na čo si dávať pozor.

1. Vyberte vhodnú reklamnú platformu a formu reklamy

Reklamná platforma je napríklad Google, Facebook, Instagram či Youtube. Výber závisí od toho čo ponúkate, koho oslovujete ale aj od toho či váš produkt alebo službu ľudia poznajú alebo nie.

Google ponúka niekoľko typov kampaní ako napríklad tzv. obsahovú a vyhľadávaciu sieť. Ak váš produkt ľudia poznajú a vyhľadávajú ho na internete, môžete sa zamerať na tieto vyhľadávania a zobrazovať sa ľuďom ako výsledok ich hľadania – to je vyhľadávacia sieť.

Ak váš produkt či vašu značku ľudia nepoznajú, zamerajte sa na obsahovú sieť. To znamená že sa vaše vizuálne reklamy (bannery) budú zobrazovať na rôznych webstránkach.

Môžete pri tom využiť funkcie od Google a zamerať sa na konkrétne kľúčové slová, na záujmy ľudí, na ich pohlavie, vek či lokalitu a podobne.

Screenshot z Google vyhľadávania na výraz "modré šaty na stužkovú"

Na Facebooku, Instagrame a Youtube fungujú vizuálne reklamy – bannery či videá. Hodia sa pre produkty či služby, ktoré zákazníci nevyhľadávajú priamo a potrebujete ich dostať na oči aby ste im ich predstavili a aby zaujali.

V tomto prípade potrebujete zaujímavý obsah aby ste vytvorili promované príspevky. O stratégii online marketingu na sociálnych sieťach by sa dali písať celé knihy, takže na úvod vám poradíme v skratke – buďte originálny, nápaditý a stručný. Vaše príspevky, aj keď platené, sa budú biť s veľkou konkurenciou v podobe ostatných firiem, súkromných príspevkov ľudí, rôznych zdieľaných príspevkov a podobne. Musíte medzi nimi vyniknúť.

2. Spočítajte si, či sa vám to oplatí

Ukážeme si na príklade aspoň hrubý výpočet toho, čo môžete očakávať.

Predstavte si, že predávate klimatizácie, pričom na jednom predaji zarobíte priemerne 100 eur. Rozhodnete sa pre propagáciu svojich klimatizácií pomocou platenej reklamy v Google vyhľadávaní. Tam vás Google zobrazuje priebežne, ale platíte len v momente keď sa niekto preklikne na váš e-shop. Cena za jeden preklik by bola povedzme 20 centov. Čiže za každého návštevníka zaplatíte 0,2€.

Ak investujete do zobrazovania reklamy 50€, tak sa na vašu stránku dostane 250 potenciálnych zákazníkov. Vo všeobecnosti platí že na e-shopoch nakúpi 1-3% návštevníkov, čiže 1 až 3 zo 100.

V horšom prípade by ste teda mali za svojich investovaných 50€ asi 2 nákupy. Pri vašom nastavení cien získate 200€, samozrejme musíte odpočítať tých 50€ minutých na reklamný kredit. Nezabudnite však započítať aj svoj čas, ktorý ste museli do tvorby a optimalizácie reklamy investovať.

Vo výsledku vám teda ostane teoreticky zarobených 150€ ale koľko vám ostáva v skutočnosti  keď započítate svoj drahý čas, ktorý ste mohli investovať do niečoho iného vo svojom biznise? Zarobili ste vôbec? 

Práve tento komplexný výpočet, ktorý zohľadňuje aj váš čas dáva zmysel výberu agentúry, ktorá bude túto činnosť robiť za vás a vy sa tak môžete venovať svojej práci.

3. Merajte a analyzujte, aby ste neboli slepí

Ako bolo povedané, reklamu treba priebežne optimalizovať aby dosahovala čo najlepšie výsledky. Výsledky potrebujete merať aby ste ich mohli analyzovať a porovnávať. Len tak zistíte čo naozaj funguje, čo nefunguje a ktorým smerom sa uberať.

Samotné platformy merajú rôzne čísla a štatistiky, ale v prípade že je vašim cieľom dostať zákazníkov na webstránku či e-shop a vykonať tam nejakú akciu, tak potrebujete zaviesť sledovacie kódy aj na tento web či e-shop a sledovať tzv. konverzie. Konverzie sú akcie zákazníka, ktoré majú pre vás hodnotu – napríklad nákupy viete sledovať aj s konkrétnymi sumami. Na tieto merania a výpočty sa používajú nástroje ako Google Analytics či Facebook Pixel.


Ako presne na to? Tomu sa povenujeme v ďalších článkoch. Sledujte nás aj naďalej.

Tím Webify

Máte otázku?